Paikallamakuussa ja -istumisessa oli tapahtunut selvää edistystä viime kertaan nähden. Viimeksi en uudessa ja häiriöisessä paikassa edes yrittänyt kasvattaa etäisyyttä ja aikaa juurikaan, mutta nyt koira oli jo ihan tottuneen oloinen paikkaan ja tilanteeseen, ja näytti rauhalliselta, joten siirryin ad 5 m päähän ja aikaakin pidensin jnkv. Myös paikalla istuminen sujui hyvin. Sitäkin on harjoiteltu kotona melkein päivittäin, joten Reiska ei pyrikään lähtemään mihinkään, kun tietää selvästi, mistä on kyse ja mistä se palkitaan.

Perusasentoon olen saanut myös parannusta aikaiseksi, eli tällä hetkellä Reiska ottaa juuri oikean perusasennon n. 3 kertaa 5:stä, kun aikaisemmin suhde lienee ollut luokkaa 1/5. Tästä nyt sitten vain pyritään siihen, että täydellinen suoritus tulisi joka kerta.

Aloittelin tänään seisotusharjoituksia naksun avulla. Vihdoin olen saanut aikaiseksi ehdollistaa Reiskan kunnolla naksuun, ja siten naksukoulutus näyttikin tepsivän todella tehokkaasti koiraan, oikein yllätyin. Hyvin nopeasti Reiska oppi. Naksua olisi tarkoitus jatkossa käyttää mm. noudossa, kaukokäskyissä, ruudussa jne, eli sen käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Aikaisemmin olen itse harjoitellut shaping-tekniikalla pillin avulla, joten naksun käyttö on minulle vempaimena melko uusi. Samahan se periaatteessa on, käyttääkö tuossa shaping-treenissä pilliä vai naksua. Minulla on vielä tallella Anders Hallgrenin kirja Shaping (1993), hyvä perusteos aiheesta.